pondělí 8. května 2017

Něco málo o cvičení Qi gong

V naší moderní společnosti si své místo, kromě oficiální medicíny, získává čím dál víc také tzv. alternativní medicína. A mezi alternativní medicínou, je ta tradiční čínská medicína, výjimečnou v druhu i působení. Součástí TCM je kromě klasicky známých terapií také cvičení Qi gogng (čchi kung). Pojďme se podívat na to co je to Qi gong (čchi kung) a v čem nám může být prospěšný. 

Předně si musíme ujasnit, že Čchi kung není nějaké konkrétní cvičení. Čchi kung je označení pro nepřeberné množství různých druhů cvičení, kterým je společné to, že pracují s lidskou čchi. Lidská čchi je naše životní síla, kterou vnímáme prostřednictvím našeho zdraví, jako vitalitu. Pokud je naše čchi slabá, trpíme nejdříve únavou a následně onemocníme. Prvotními příznaky slabé čchi jsou třeba studené ruce a nohy, pocit chladu, potřeba teplých nápojů, chronické rýmy, bolesti hlavy a migrény, gynekologické problémy a další. Slabá čchi není primárně záležitostí věku. Slabou čchi mohou mít i novorozenci.

Čchi kung je tedy cvičení, v němž se zaměřujeme na posilnění čchi v našem těle. Existují desítky různých druhů (typů) těchto cvičení. Od skoro zcela statických, kde se pracuje především s dechem a myslí, až po relativně složité pohybové sestavy známé jako Tchaj Ti (Tajči). Protože je toto cvičení určeno k posílení zdraví a díky této velké rozmanitosti typů, je vhodné prakticky pro kohokoliv a to od malých dětí po starce. Od zdravých lidí, kteří toto cvičení mají jakou součást prevence, protože příznivě působí na tzv. Wej Čchi (Obraná síla těla) odpovědnou za naši imunitu, až po lidi vážně nemocné. Cvičení se věnují lidé, kteří prodělali rakovinu, stejně jako třeba quadruplegici upoutaní na vozík nebo lůžko po úrazu páteře. Jde tedy o to cvičit správný typ (druh) čchikungu. Bylo by asi nesmyslné, ale malé dítě nebo naopak starý člověk začali cvičit sestavu cviků o 108 pozicích. Taková sestava je náročná jak na paměť, tak na soustředění se. Existují ale sestavy třeba o osmi pozicích, které jsou jednoduché, protože se u nich stojí a nechodí, a jejich provádění je fyzicky nenáročné. 

Cvičení čchi kungu patří mezi tzv. sto denní cvičení. To znamená, že se jejich účinek projevuje zhruba po sto dnech pravidelného cvičení. Znamená to, že člověk musí mít trpělivost, aby tato cvičení prováděl a získal z nich užitek. Zacvičit si tato cvičení občas a nahodile ztrácí efekt a smysl. Samotná cvičení jsou určena k tomu, aby je člověk cvičil sám pro sebe. Často slýcháme o stařících, a nebo vídáme jejich fotografie, jak třeba v Pekingských parcích sami provádějí netradiční volné pohyby. To právě povětšinou cvičí onen Čchi kung. Tedy nejprve je nezbytné zajít za někým kdo čchi kung vyučuje. Začít se učit sám, podle knih nebo videí je problematické, protože bez zpětné kontroly si lehce osvojíte nesprávné návyky v postojích i dýcháních a cvičení bude postrádat smysl a užitek. Poté co dosáhnete alespoň základní úrovně a znalosti již můžete provádět cvičení sami podle potřeby.

Protože je Čhci kung cvičení, které má posílit zdraví a harmonizovat organizmus je dobré s ním začít co nejdřív. Vždy je lepší prevence, než léčení. Čchi Kung předně pomáhá relaxovat tělo i mysl. Tělo tak, že se necvičí do krajních poloh a svaly se mohou uvolnit ze stažení, které vytváří blokace v toku energie v těle. Mysl tím, že nás nutí u složitějších sestav být v přítomnosti a věnovat se cvičení. Ale mysl relaxuje ať už při provádění složitých sestav, nebo už jen tím jak dýcháme a pohybujeme se v základných pozicích a plně se na tyto činnosti soustředíme. Čchi Kung není jen o fyzických pohybech, jeho velmi podstatou součástí je správné dýchání. Dýchání existují různé druhy a dokonce jedno z čchikungových cvičení se jmenuje zasvěcení do 6ti dechů. Dech je totiž, mimo stravy, jediným způsobem jak tělo získává postnatální čchi, která doplňuje naší prenatální čchi získanou od rodičů.

S ohledem na charakter a rozmanitost těchto cvičení je lze těžko přirovnat k jinému druhu cvičení, ať už to je jóga, zumba, aerobic či jiné. Pro svůj charakter je skvělým doplňkem pro vrcholové sportovce, kterým pomáhat harmonizovat jejich jednostranné zaměření ale samo o sobě ho není potřeb doplnit s ničím dalším, vyjma běžného zdravého životního stylu. V pokročilejším stádiu praktikování se stává samo o sobě meditací v pohybu a ten kdo se mu věnuje pravidelně, k této jeho kvalitě přirozeně doroste, až dospěje do tohoto stádia.

Jedna z možností pro Pražáky je začít cvičit třeba v Komunitním centru Hrubého, na Praze 8. Je zde bezplatné cvičení základní úrovně, ale možností jsou různá.

Žádné komentáře:

Okomentovat